Kinderen en jeugdigen jonger dan 16 jaar kunnen door hun ouders of wettelijke verzorgers worden aangemeld. Dat kan via deze link. Nadat het formulier is ontvangen, wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek. Ook is het mogelijk om eerst een vrijblijvend gesprek aan te vragen, waarin we uw vragen kunnen verkennen.
Naast de informatie van u als ouder ontvangen we graag informatie over het functioneren van uw kind op school.
formulier voor kinderen op het basisonderwijs en formulier voor het voortgezet onderwijs.
Als wij uw intakevragenlijst hebben ontvangen, wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek. In dat gesprek wordt nader ingegaan op de vragenlijsten die door u (en eventueel school) zijn ingevuld en krijgen wij een beeld van de situatie en de zorgen over uw kind.
Bovendien gaan we in op de sterke kanten van uw kind en kijken wat er al gedaan is om de klachten te verminderen en wat daarbij succesvol is gebleken. Wat gaat al beter en wat is er nog nodig om een goed beeld te krijgen van de mogelijkheden van uw kind?
Vervolgens vindt onderzoek plaats. Dit kan vaak direct na het intakegesprek. Wij werken volgens het model van handelingsgerichte diagnostiek. Kenmerkend hiervoor is dat we naar aanleiding van de hulpvraag en klachtenanalyse een onderzoeksopzet maken. Daarbij wordt gekeken naar de sterke en zwakke kanten van uw kind en worden mogelijke oorzaken van de problemen onderzocht. Voor een overzicht van onderzoeken klikt u hier.
Van de uitkomsten van het onderzoek wordt een rapportage gemaakt die samen met u wordt besproken in een adviesgesprek. Ons streven is om dit binnen vier werkweken na het laatste onderzoek te laten plaatsvinden. Tijdens dit gesprek worden de onderzoeksresultaten besproken. We staan stil bij de positieve factoren en de risicofactoren en stellen op basis hiervan adviezen op.
Het adviesgesprek vindt plaats met u als ouder en bij oudere kinderen ook met uw kind. Het is mogelijk om de leerkracht of intern begeleider van de school bij dit gesprek uit te nodigen.